Mirta, Ziedīte
2021. gada 20.aprīlis

Alojas, Krimuldas, Limbažu un Salacgrīvas novada laikraksts

02.II 0 komentāri

Pandēmija ir izraisījusi stresu. Jādomā par garīgo veselību

Bailes, nomāktība, aizmāršība, apjukums un bezmiegs – šo koronavīrusa pandēmijas blakusparādību skaits ievērojami pieaug. Tās ietekmē ne tikai slimos. Sociālā izolācija, neskaidra nākotne, finansiālas rūpes un bailes par sevi, kā arī ģimeni un draugiem kaitē cilvēku garīgajai veselībai visā pasaulē. Ilgtermiņa psihiatriskās sekas vēl nav skaidras, taču jau pirmie pētījumi liecina, ka palielinās depresijas, trauksmes un stresa traucējumu, kā arī atkarību risks. Kā šajā situācijā saglabāt nervus, veselīgu miegu un garīgo līdzsvaru?

Kāpēc stress ir bīstams? Pastāvīga nervu spriedze veicina aterosklerozes attīstību. Agrāk vai vēlāk tā var izraisīt koronāro sirds slimību, insultu un perifēro artēriju slimības. Stresa pētnieki uzskata, ka psihofizioloģiskajam stresam ir daudz vairāk negatīvas ietekmes uz sirdi, nekā parasti tiek uzskatīts. Mūsdienās jau tiek pieņemts, ka stress izraisa iekaisuma reakciju, kas veicina sirds slimību attīstību. Stresa ietekmē un apvienojumā ar citiem riska faktoriem, piemēram, smēķēšanu un alkoholismu, rodas sirds un asinsvadu sistēmas traucējumi.

Kā pārvarēt šo grūto periodu? Lai tiktu galā ar trauksmi, stresu, novērstu depresiju, kā arī sirds un asinsvadu slimību attīstību, vispirms nepieciešams pilnvērtīgs miegs, skaidra dienas struktūra un arī fiziskās aktivitātes. Ieteicams piezemēties – vairāk laika veltīt dažām praktiskām lietām, ko cilvēks pats var kontrolēt – gatavot ēdienu, uzkopt māju, kaut ko meistarot. Šādi praktiski darbi ļauj saprast, ka dzīve turpinās par spīti pandēmijai. Protams, arī dažādas meditācijas un elpošanas prakses, kā arī joga un aerobika palīdz labi tikt galā ar bailēm un trauksmi. Ikvienam nekaitētu ieklausīties sevī un mēģināt darīt to, kas patiešām sagādā prieku. Jāatrod, kur likt lietā savu enerģiju. 

Ja ilgu laiku atrodaties četrās sienās, sevi izolējot, daudz kas sāk dusmot un kaitināt, un nav kur izmest enerģiju. Šajā gadījumā jums kaut kas jādomā. Piemēram, paņemiet spilvenu, iedomājieties, ka tas ir ienīstais koronavīruss, un kārtīgi to iekaustiet. Lai cik smieklīgi izklausītos, tas patiesībā ļoti palīdz. Jo trauksme un bailes ir vienā polā, bet agresija – otrā. Un ir divas uzvedības stratēģijas – cīņa vai bēgšana. Mēs bēgam, kad saskaramies ar bailēm un satraukumu, bet agresijai nepieciešama stratēģija sit. Bet ne tādā ziņā, ka patiešām kāds būtu jāpārspēj! Vienkārši jāizmet agresīvā enerģija: saplēsiet, saburziet, samīdiet papīru, izkliedzieties spilvenā vai dauziet boksa maisu!

Tāpat uzlabot garastāvokli palīdz aromterapija – piemēram, citrusaugļu smarža. Bet labāk, protams, mēģināt sevi noslogot ar aktivitāti. Piemēram, radoši meklējot. Vienkārši paņemiet flomāsterus vai spilgtas krāsas un kaut ko uzzīmējiet uz papīra, pat ja neprotat zīmēt! Tādā veidā izveidosiet sev pozitīvāku noskaņu. Galu galā krāsa ir ne tikai noskaņojums, bet arī enerģija. Pozitīvi iedarbojas jebkurš radošums – dejojiet, dziediet, veidojiet skulptūras! 

Neviens nav atcēlis vispāratzītās bezrecepšu augu izcelsmes zāles. Lai gan augi nav brīnumtabletes, ko pieprasa daudzi pacienti, ar savām unikālajām īpašībām tie ir vērtīgi. Trīs augi un to kombinācijas, kas palīdz pret stresu un miega traucējumiem, kā arī atbalsta sirds un asinsvadu sistēmu, ir zināmi jau sen. Tie ir vilkābele, mātere un baldriāns. Visefektīvāk un dziļāk tie savas ārstnieciskās īpašības atklāj, ja no šiem augiem pagatavota tinktūra.

Mūsdienu pētījumi apstiprinājuši, ka vilkābeles lapas, ziedi un augļi satur lielu daudzumu vērtīgu vielu – sorbitolu, holīnu, fruktozi, ēteriskās eļļas, vairākas skābes, B, C grupas vitamīnus, karotīnu –, kas aktīvi piedalās daudzu ķermeņa fizioloģisko procesu regulēšanā. Vilkābeles preparāti ir efektīvi hipertensijas gadījumā, uzlabo asinsriti smadzeņu asinsvados, samazina centrālās nervu sistēmas uzbudināmību, palielina asinsriti koronārajos asinsvados un mazina garīgo un fizisko nogurumu.

Daudzas publikācijas medicīnas presē veltītas māterei. Šis augs satur veselīgus alkaloīdus un ēteriskās eļļas, kas mazina trauksmi, uzlabo miegu un pat pazemina asinsspiedienu. Tas ieteicams cilvēkiem, kuri, nespējot tikt galā ar trauksmi, cieš no pēkšņa asinsspiediena paaugstināšanās. 

Savukārt baldriāns jau sen pazīstams kā nomierinošs līdzeklis, kas mazina nervu spriedzi. Baldriāna saknēs atrastas apmēram 100 vērtīgas vielas. Bal­driāna tinktūra samazina nakts pamošanās biežumu. Miega ilgums palielinās un nakts atpūtas kvalitāte kopumā uzlabojas.

Tomēr, sirgstot ar nopietnu depresiju, nepieciešami nopietnāki medikamenti un speciālistu konsultācijas, ko labāk neatlikt. Paturiet prātā, ka stress cenšas šaut jums sirdī un sirds un asinsvadu sistēmā!  

Jevgēņija RAJEVSKA,
praktizējošā psiholoģe un psihoterapeite

Komentāri

0

Komentēt

Aptauja

Vai gatavojaties dārzu sezonai?

Arhīvs

Runā,ka...

Preses pīle

Pasmaidīsim

  • Jāņu tautasdziesmas 7
  • Filmēt aizliegts!
  • Jāņu tautasdziesmas 2
  • Jāņu tautasdziesmas 3
  • Jāņu karikatūra 1
  • Jāņu tautasdziesmas 6
  • Karikatūra 1
  • Jāņu karikatūra 3
  • Kas jāzina ceļotājiem
  • Jāņu tautasdziesmas 1
  • Jāņu tautasdziesmas 4
  • Jāņu karikatūra 2
  • Jāņu tautasdziesmas 5
  • Karikatūra 2

Ieraudzīju – nobildēju