Jānis
2021. gada 24.jūnijs

Alojas, Krimuldas, Limbažu un Salacgrīvas novada laikraksts

21.V 0 komentāri
Kā atjaunot organismu pēc slimības, tai skaitā pēc Covid-19

Kā atjaunot organismu pēc slimības, tai skaitā pēc Covid-19

Slimojot būtisku uzmanību, pūles un laiku veltām, lai atveseļotos, taču līdzko tas izdevies, par veselību piemirstam. Pastiprināta uzmanība tai jāvelta ne tikai slimības laikā, bet vienmēr.

Kā uzlabot plaušu darbību

Gan Covid-19, gan citas slimības nopietni ietekmē plaušu funkcijas. Pacientam var būt ierobežota spēja veikt ikdienas aktivitātes, var būt elpas trūkums, sāpes vai spiedoša sajūta krūtīs un sēkšana elpojot. Ja tā ir, ieteicams veikt vingrinājumus, kas atjauno elpošanas muskulatūras funkciju, uzlabo plaušu ventilāciju un atvieglo elpošanas sistēmas darbu. Viens no galvenajiem ir elpošana ar diafragmu (svarīgi atcerēties – ja vingrinājumi tiek veikti telpās, tās pirms tam jāizvēdina!). Viena roka jāuzliek uz krūškurvja, otra – uz vēdera. Veicot ieelpas, augšējā roka nedrīkst kustēties, kustas tikai apakšējā roka. Ieelpu nepieciešams veikt, piemēram, trīs sekundes ar vēderu (tam kārtīgi jāpiepūšas). Arī izelpa jāveic ar vēderu, taču tai jābūt garākai – aptuveni sešas sekundes. Par citiem elpošanas vingrinājumiem, ko veikt profilaktiski vai pēc slimošanas ar Covid-19, jākonsultējas ar fizioterapeitu.

Kādus vitamīnus uzņemt slimošanas laikā un pēc tās

Par papildu vitamīniem un uztura bagātinātājiem jādomā jau slimības laikā. Ārstējoties ar antibiotikām vai citiem medikamentiem, ieteicams uzņemt arī probiotiķus, kas stiprinātu zarnu mikrofloru, uzlabotu vielmaiņu un veicinātu labu pašsajūtu. Jāatceras, ka probiotiķi jāuzņem divas stundas pirms antibiotiku lietošanas, pretējā gadījumā labo baktēriju lietošanai nebūs jēgas – antibiotikas tās iznīcinās. 

Pēc jebkuras saslimšanas organisms ir ievērojami novājināts, tādēļ, lai tajā atjaunotu visas vitamīnu un minerālvielu rezerves, būtiski uzņemt A, C, D un B grupas vitamīnus (jo īpaši A un C nostiprina gļotādu un cīnās pret jaunu vīrusu nokļūšanu organismā). Lai veicinātu normālu imunitāti, ieteicams lietot arī speciālus vitamīnu kompleksus, kā arī cinku, selēnu un dzelzi. 

Kā atsākt aktīvu dzīvesveidu

Jāatceras, ka pēc jebkuras slimošanas nedrīkst strauji atsākt ierastās fiziskās aktivitātes. Tas jādara pakāpeniski, slodzi saglabājot zemā vai vidējā līmenī atkarībā no tā, cik smaga bijusi slimība. Plaušu slimību gadījumos un arī tad, ja bijis drudzis un sāpes locītavās, no sportošanas jāatsakās pilnībā. Ja pēc šādām slimībām cilvēks nebūs pilnībā izveseļojies, atsākot treniņus, tiks radīta pārslodze sirds muskulim. Slimība pienācīgi jāizārstē, pēc tam nepieciešams rehabilitācijas jeb atjaunošanās posms. Tikai tad, kad cilvēks jūtas pavisam vesels un ir saņēmis ārsta atļauju, iespējams atsākt treniņus.

Sākumā ir ļoti svarīgi nepārsniegt noguruma līmeni un nepieļaut pārgurumu. Visa veida aktivitātes ieteicams sadalīt mazākās vienībās un to starplaikos atpūsties. Atsākot aktīvu dzīvesveidu pēc saslimšanas ar Covid-19, Pasaules Veselības Organizācija iesaka vadīties pēc sajūtu mērauklas – ja savu fiziskā noguruma līmeni mērām 10 ballu skalā (10 – maksimālais nogurums), tad pirmās sešas nedēļas pēc slimošanas nav ieteicams pārsniegt četras balles. Pakāpeniski aktivitāšu daudzums jāpalielina.

Kādu pārtiku izvēlēties

Paralēli vitamīnu lietošanai nevajadzētu aizmirst par dabīgajiem imunitātes spēcināšanas līdzekļiem, ko iespējams uzņemt ar veselīgu un sabalansētu uzturu. Maldīgi domājam, ka tā piekopšana ikdienā ir sarežģīta, un meklējam arvien jaunus aizbildinājumus, kāpēc veselīgs uzturs nevar būt ikdienas svarīga sastāvdaļa. Patiesībā viss ir pavisam vienkārši – uzturā pietiekamā daudzumā jābūt olbaltumvielām, taukiem, ogļhidrātiem, ūdenim, kā arī vitamīniem. Vislielākais vitamīnu avots ir augļi un dārzeņi. Tiem jāveido gandrīz puse no ikdienas maltīšu apjoma. Pieauguša cilvēka diennakts deva ir 2–4 porcijas augļu un vismaz 3–4 porcijas dārzeņu, kas kopā ir aptuveni 500 g.

Vislabāk, ja uzturā ir dažādu krāsu augļi un dārzeņi, jo katrai krāsai ir savas bioloģiski aktīvās vielas un vitamīni. Izvēloties daudzveidīgus augļus un dārzeņus, organisms saņem lielu daļu nepieciešamo mikroelementu. Uzturā ieteicams lietot arī zivis, gaļu, rīsus, pupiņas, riekstus un sēklas (nesālītus un necukurotus). Pēc slimošanas vajadzētu atteikties no ātrajām uzkodām un pusfabrikātiem, cenšoties maltīti vairāk gatavot mājās.

Zane MELBERGA,
«Euroaptieka» farmaceite
Līga LĪDUMNIECE-ŠULCE,
fizioterapijas klīnikas «SPARS» vadītāja un fizioterapeite

Komentāri

0

Komentēt

Aptauja

Kā šogad pavadīsiet atvaļinājumu?

Arhīvs

Runā,ka...

Preses pīle

Pasmaidīsim

  • Jāņu karikatūra 2
  • Jāņu tautasdziesmas 4
  • Jāņu tautasdziesmas 1
  • Kas jāzina ceļotājiem
  • Karikatūra 1
  • Filmēt aizliegts!
  • Karikatūra 2
  • Jāņu karikatūra 1
  • Jāņu tautasdziesmas 5
  • Jāņu tautasdziesmas 7
  • Jāņu tautasdziesmas 2
  • Jāņu karikatūra 3
  • Jāņu tautasdziesmas 3
  • Jāņu tautasdziesmas 6

Ieraudzīju – nobildēju